Головна » Статті » Мої статті

Використання інноваційних технологій на уроках географії.

Використання інноваційних технологій на уроках географії.

                                                підготувала учитель географії 

                                                                       Малоантонівського НВО

                                                                                 Пустовойт В.П.

Основна мета географічної освіти полягає у всебічному  розвитку особистості школяра з урахуванням його природних задатків, здібностей, інтересів та потреб через формування географічної культури як основи світосприйняття, світогляду та діяльності.

Головне завдання школи сьогодні – формування гармонійно розвиненої, активної, творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом усього життя, вміти застосувати знання в певних ситуаціях.

Новітніми підходами до організації  навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій. В результаті інтерактивного навчання розвиваються творчі здібності, що забезпечують успіх у будь-якій діяльності. Інтерактивні технології за формами навчання розподіляються на 4 групи: інтерактивні технології кооперативного навчання, інтерактивні технології колективно-групового навчання, технології ситуативного моделювання, технології опрацювання дискусійних питань.

Найчастіше використовую такі види інтерактивних технологій:

  • Робота в малих групах дає змогу набути навичок спілкування та співпраці.
  • Коло ідей сприяє залученню всіх до обговорення певної проблеми.
  • Акваріум допоможе вдосконалити навички роботи в малих групах.
  • Мозковий штурм – це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учнів проявляти свою уяву і творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень з даної теми.
  • Метод «Прес» використовую у випадках, коли виникають суперечливі питання і  потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється, і переконати інших у своїй правоті, метод дає можливість виражати і формувати свою думку і впливати на думку інших співрозмовників.
  • Займи позицію допоможе з’ясувати, які позиції і думки можуть існувати щодо розглядуваного спірного питання, надається можливість висловлюватися кожному, продемонструвати різні думки, обґрунтувати свою позицію, висловлювати аргументи, порівнюючи їх з іншими, можна змінити свою позицію, якщо вас переконали.
  • Навчаючи - учусь спонукає учнів взяти активну участь і передати свої знання іншим.
  • Мікрофон надає можливість кожному сказати щось швидко, але по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи пропозицію.
  • Рольова гра,  імітація імітує реальність шляхом «проживання ситуації» в ролі, яка дісталась учню, та надає можливість діяти «як насправді».
  • Аналіз ситуації, випадку, думки. Для розбору певної ситуації необхідно звертати увагу на основні моменти: якими є факти? У чому проблема ситуації? Які аргументи? У чому полягає розв’язання ситуації?
  • Ток-шоу розвиває навички публічного виступу та дискутування.
  • Ажурна пилка дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий час, а також заохочує допомагати один одному вчитися навчаючи.
  • Суд від свого імені формує уявлення про спрощену процедуру винесення судового рішення та дозволяє провести рольову гру – судовий процес.

Досвід роботи в школі дозволив мені на уроках географії створити свою систему навчання і тим самим розвивати допитливість учнів, їх природні здібності.

Важливою умовою активізації пізнавальної діяльності учнів  у процесі вивчення географії є формування в них уміння розв’язувати проблемні завдання. Навчальне завдання можна вважати проблемним, якщо на його основі створено проблемну ситуацію. Для цього завдання повинно містити інформаційно-пізнавальну суперечність, мати достатню позитивну мотивацію в навчальній діяльності учнів, відповідати їх інтелектуальними можливостями. Це можуть бути навчальні задачі, питання, практичне завдання. Виконуючи навчальне проблемне завдання, учні відкривають для себе нові знання, тому що структура й логіка проблемного пошуку учня і наукового пошуку близькі. Знання, здобуті таким способом, завдяки емоційному піднесенню більше осмислюються, швидше перетворюються на особисті переконання учнів.

Використовую у своїй діяльності творчі завдання, що є важливою умовою активізації пізнавальної діяльності школярів. Творче завдання – це взаємозв’язок пізнавального та розумового завдань. Його розв’язання вимагає від учня застосування раніше засвоєних знань та вмінь у новій ситуації, їх комбінації та перетворення, побудову їх на основі способу розв’язання, бачення нової проблеми в традиційній ситуації. Важливо активізувати розумову діяльність учня. Складаючи творчі завдання, виходжу з того, що умова завдання має ґрунтуватися значною мірою на відомих учням знаннях  та вміннях, містити суперечності між відомим та пошуком, викликати цікавість до розв’язання, концентрувати увагу школяра, містити пізнавальну новизну.

З досвіду відомо, що різкий перехід від репродуктивного типу завдань до пошукового  успіхів не принесе, а навпаки, викличе багато труднощів та невдач як для учня, так і для вчителя. Тому проміжною і сполучною між завданням репродуктивним та творчим є завдання частково-пошукового характеру.

Отже, на початковому етапі можна запропонувати прості вправи, а потім – складніші творчі завдання. Ось кілька прикладів:

Вправа 1

«Що зайве та чому?»

  1. Голковий, Доброї Надії, Альмаді?
  2. Індійський, Атлантичний, Тихий?
  3. Середземне, Гвінейська, Червоне?
  4. Гібралтарська, Мозамбіцька, Аденська?

Вправа 2

  1. Постійні вітри, що дмуть від тропічних широт у бік екватора,  - ….
  2. Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий або твердий називається ….
  3. Найвище розташовуються хмари ….
  4. Прилад для вимірювання атмосферного тиску ….

Як підготовчу роботу використовую пояснення дітям схем, взаємозв’язків елементів. Коли учні навчаться розуміти взаємозв’язки компонентів природи в схемах, починаємо складати їх спочатку за допомогою вчителя, далі самостійно. Слід пам’ятати, що від учня вимагається не тільки правильна відповідь, а й логічність міркувань. Тому розвивальна мета  творчих завдань набуває особливого значення.

Наприклад:

Установіть зв’язок між подіями, явищами.

Платформа – рівнини, область складчастості – гори.

Навчивши дітей установлювати зв’язки між предметами, явищами, подіями, можна переходити до виконання більш складних творчих завдань. Наприклад:

  • Чому океани мають значний вплив на формування клімату материків?
  • Як впливає рух літосферних плит на формування рельєфу України?

Для розвитку творчих здібностей учнів на уроках пропоную дітям пофантазувати:

  • Як би змінилися ґрунти України, коли клімат у країні став вологішим? Сухішим?

Під час виконання творчих завдань виробляється колективна думка, коли учні працюють у динамічних групах. Така форма роботи заохочує школярів  до взаємного спілкування один з одним як джерелом інформації. Це так звані інтерактивні методи навчання.

Дискусія належить до групи проблемних методів і має кілька різновидів:

а) «Мозковий штурм». Це вид дискусії, що передбачає вислуховування  ідей без обговорення: перед групою  ставиться дискусійне завдання й учні відповідають на нього. Відповіді фіксуються в короткій формі.

Наприклад:     Як поділяють карти за масштабом?

б) Дискусія «Так – ні». Учням ставиться дискусійне запитання. Ті, хто дає  на нього ствердну відповідь, стають з одного боку, хто заперечує – з другого. Учитель підходить по черзі до кожного, пропонує відстояти свою точку зору.

Наприклад:

  • Лісами вкрито 4% площі України. Так чи ні?

Дуже часто на своїх уроках використовую навчально-ігрову діяльність. Це  один із методів активізації самостійної пізнавальної діяльності школяра. Гра для дітей – це і навчання, і праця, і серйозна форма виховання. В. О. Сухомлинський гру називав животрепетним джерелом мислення.

Підбираючи ігри, поєдную два елементи – пізнавальний та ігровий. Створюючи ігрову ситуацію, відповідно до змісту програми, чітко планую діяльність учнів, спрямовуючи їх на досягнення мети. Ігри-вправи додають можливість виділити з усього фактичного матеріалу, що пропонується дітям у навчальному плані, ті явища та факти, які можуть бути збережені пам’яттю як найбільш життєво важливі й цікаві у плані пізнання. Як правило, це кросворди, ребуси, вікторини.

Під час проведення гри «ЧИ ЗНАЄШ ТИ КАРТУ?»  запрошую двох учнів ( по одному від команди) до карти. Один учень стоїть біля карти, а другий – на такій відстані від неї, щоб йому не видно було на карті написів назв географічних об’єктів. Учень біля карти показує географічні об’єкти (острови, півострови, озера, моря, та ін.). Другий учень називає ці об’єкти. Через деякий час учні міняються місцями. Першу чергу учнів змінює друга і т. д. виграє команда, яка припуститься  менше помилок.

Географічні загадки допомагають краще засвоїти матеріал, розвивають логічне мислення.

  • Біжить, шумить хвилюється, а добіжить – загубиться.
  • Під склом знаходжусь, на південь і на північ дивлюсь, якщо зі мною підеш, – назад дорогу легко знайти.
  • Гуде, реве, гілля ламає, пилюку піднімає, з ніг збиває. Чуєш його, та не бачиш.
  • Цей камінь – крапелька води,

Що береже віків сліди.

Її потічок голубий

Тамує берег золотий.

Твердіш від «камінця» такого

У світі цім нема нічого.

Створити умови для зацікавлення учнів у вивченні географії допомагаютькросворди.

 

Різноманітні форми проведення навчальних знань дають можливість виявити здібності кожного учня, викликати цікавість до предмета, розвинути ідею співробітництва вчителя та учня, стати активним учасником навчального процесу,  засвоїти матеріал безпосередньо на уроці.

Для організації навчання в малих групах учнів використовую групову навчальну діяльність, під час якої  стосунки між учителем та учнями набувають характеру співпраці, оскільки педагог безпосередньо втручається в роботу групи тільки в тому разі, якщо в учнів виникають запитання і вони самі звертаються за допомогою до нього. Групова навчальна діяльність, на відміну від фронтальної та індивідуальної, не ізолює учнів один від одного, а навпаки, дозволяє реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і співпраці.

Отже, групова форма навчальної діяльності має кілька значних переваг:

  • за той самий проміжок праці обсяг виконаної роботи набагато більший;
  • висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
  • формується вміння співпрацювати;
  • формуються мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки між дітьми;
  • розвивається навчальна діяльність.

Проектна робота як метод інтерактивного навчання в географії надзвичайно актуальна, тому я досить часто  використовую її у своїй діяльності.

Проектна робота ставить завдання – розробка власної моделі, процедури, схеми, під час виконання якої учні набувають корисних дослідницьких навичок. Проекти можуть бути довготривалими, на виконання яких виділяється декілька уроків, частина декількох уроків, і короткочасними, які можна розробити упродовж одного уроку або навіть певної його частини. Підготовка, виконання  і презентація проекту займає значно більше часу, ніж виконання традиційних завдань.

           На сучасному етапі розвитку українського суспільства перед школою постає проблема формування творчої особистості.

Для кожного вчителя дуже важливо оволодіти цією сукупністю прийомів та засобів, за допомогою яких у школярів у процесі навчання розвивають комунікативні вміння, виховується воля, виробляється зосередженість, виникає бажання вчитися, долати труднощі.

Інтерактивні технології навчання базуються на використанні методологічної системи, основу якої становлять активні методи навчання, що забезпечують формування особистісно, професійно та соціально значущих якостей учнів через інтерактивізацію учасників за рахунок спеціально створених умов навчального середовища. Інтерактивні технології навчання застосовуються на тільки для глибшого розуміння і засвоєння інформації, а й її використання, що дозволяє сформувати систему знань з даної дисципліни та включити її до власних надбань учня.

Завдання вчителя – виховувати творчу особистість, обумовлює перед школою необхідність залучення учнів до таких видів діяльності, в яких би мали проявлятися творчі здібності дитини. Кожен урок має бути творчим актом, в якому і педагог, і учень з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини

Категорія: Мої статті | Додав: valentina (14.01.2016)
Переглядів: 2648 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar