Головна » Статті » Мої статті

Національно - патріотичне виховання учнів на уроках географії та в позаурочний час.

Національно - патріотичне виховання учнів на уроках географії та в позаурочний час.

                                                                 Підготувала вчитель географії

                                                                 Малоантонівського НВО

                                                                  Пустовойт В П.

          Шкільна географія відіграє значну роль у вихованні патріотизму підростаючого покоління.  

      Патріотичне виховання – виховання засобами шкільної географії людини-громадянина, людини-патріота, основними рисами якої є національна самосвідомість, почуття любові до своєї Батьківщини, шанобливе ставлення до народних традицій, звичаїв, обрядів, як ланки, що визначає духовну єдність поколінь, почуття громадянської й соціальної відповідальності, бажання поліпшити умови життя в рідній місцевості. Шляхами реалізації завдань патріотичного виховання в процесі навчання географії мають стати:

       Правильно  підбирабчи зміст навчального матеріалу, ми можемо посилити його українознавчу спрямованість. Так, характеризуючи окремі території світу, доречно ознайомлювати учнів із внеском українських учених у їх вивченні й освоєнні (наприклад, під час вивчення теми «Відкриття й освоєння Африки» в курсі «Географія материків і океанів» учитель може більш докладно зупинитися на дослідженнях території цього материка українським мандрівником і дипломатом Єгором Ковалевським).

Під час вивчення Австралії, слід нагадати, що  видатний дослідник Міклухо – Маклай родом з Полтавщини. А , коли вивчається материк Антарктида, акцентувати увагу на тому, що Україна теж є антарктичною державою.

     Фізичній і економічній географії належить особливо велика роль у вихованні в учнів патріотизму, гордості за свою Батьківщину, почуттів поваги до інших народів, різних  країн. Кожна тема, кожний урок містять політико-виховну інформацію, усвідомлене сприйняття якої учнями сприяє  переконаності – кращого місця, ніж рідний дім немає у цілому світі. Зокрема, на уроках   у 8-му і 9-му класах під час вивчення матеріалу про природу та господарство України відбувається формування почуття приналежності до великого українського народу, яким ми є; гордості і любові до нашої культури і традицій. На уроці географії кожна дитина має можливість для розвитку своїх здібностей, фантазії, смаку. Тобто хоч на мить учень може стати мандрівником, побувавши в уявній науковій експедиції до  певної природної зони чи  ландшафтів України, що існували в геологічному минулому, чи до заповідних українських об'єктів ( курс «Фізичної географії», 8 клас) і скласти звіт експедиції про свої відчуття, враження, доповненими їх власними малюнками чи фотографіями. При вивченні поверхневих вод України можна використовувати фрагменти творів українських письменників, народні пісні, прислів’я про річки, оспівані нашим народом. В учнів складається уява про головні річкові системи України, рослини тощо. Розповідаючи про видатних вчених,  проходить знайомство учнів зі значущими результатами діяльності видатних вітчизняних дослідників, державних діячів, представників громадських організацій; висвітлення інноваційних проектів у рамках міжнародного співробітництва. (наприклад: П. Чубинського, С. Рудницького, А. Синявського, О. Маринича та ін.)

        Вивчення економічної географії надає ще більші можливості для патріотичного виховання учнів. Знайомлячи учнів з господарством нашої країни, завжди звертається увага на місце нашої країни в світі на наші національні енергетичні ресурси, на працьовитість нашого народу. Коли ми вивчаємо окремі галузі промисловості, то знайомимось з українськими виробниками,  оцінюємо їх конкурентоспроможність.  Завжди закликаю учнів та їх родини користуватися та вживати  вітчизняну продукцію, таким чином підтримати нашого виробника і звільнити український ринок від неякісної імпортної дешевої продукції.

Реалізація принципу національної спрямованості шкільної географії, який передбачає формування в учнів національної свідомості, прищеплення шанобливого ставлення до традицій і звичаїв українського народу щодо вшанування й збереження природи краю, підтримання таких важливих рис української нації, як чуйність, працелюбність і милосердя, що має знайти своє вираження в широкому й активному залученні в процес вивчення географії здобутків усної народної творчості (прислів’їв, приказок, прикмет, загадок про природні об’єкти та явища), елементів календарної обрядовості, землеробської культури, використанні народних традицій поведінки в природі, шанобливого ставлення до неї.

 В патріотичному вихованні учнів важливу роль відіграє вироблення  сумлінного, відповідального ставлення до праці, потреба працювати на благо Батьківщини, своєї родини та для себе, виховання поваги до людей праці. Тому тут доцільно ознайомити учнів з різними професіями , конкурентно – спроможними на ринку праці.  При розгляді теми «Легка промисловість. Художні промисли» можна наочно продемонструвати вироби, запросити на урок майстрів, які ознайомлять учнів з самою технікою виконання.

Патріотичні почуття особливо легко виховуються на екскурсіях, в туристських  походах, подорожах.  Всі вони виховують у школярів такі цінні якості, як почуття  дружби і колективізму, привчають до взаємної допомоги і підтримки. Вони розширюють світогляд, закріплюють і поглиблюють знання, здобуті в школі, дають можливість ознайомити дітей з історією Батьківщини,  її природними скарбами, народними звичаями, традиціями, залучають їх до проведення різноманітних досліджень та спостережень.

    Учні, які навчилися відчувати і розуміти красу природи і людської праці, виростуть хорошими людьми, будуть завжди оберігати природу і примножувати її багатства, прикрашатимуть рідну землю, самі створюватимуть матеріальні і духовні цінностi. Для розвитку таких здібностей і якостей учнів , крім безпосереднього контакту учнів з природою, є й такі дійові засоби естетичного виховання, як кінофільми, художня література, репродукції з картин відомих художників, слайди, фотографії, географічні картини, плакати, таблиці, відвідування музеїв і виставок, записи музики.

     Позакласна робота є складовою частиною навчально - виховної роботи школи. Головною ціллю якої є направлення самодіяльності і активності учнів на підвищення ії культурного рівня, виховання любові до рідного краю, на розвиток здібностей, розширення кругозору та поглиблення знань, на засвоєння корисних вмінь і навичок та організація дозвілля та розумних розваг учнів.

      Під час проведення тижня географії учням пропонуються такі презентації: «Краєвиди Білоцерківщини», «Сім чудес України», де учні знайомляться з природними та історичними пам”ятками  рідної Батьківщини. Проведення конференції «Україна – антарктична держава».

   Дуже важливим видом позакласної роботи з географії є шкільне краєзнавство. Краєзнавча робота  прищеплює любов до рідного краю, розвиває інтерес до пізнання нового, формує практичні вміння та навички, сприяє фундаментальному вивченню природи, історії, населення, господарства рідного краю, виховує дбайливого господаря на своїй землі. Сутністю шкільного краєзнавства є всебічне вивчення учнями з навчально-виховною метою території свого краю.

Сьогодення вимагає від учителя знань, умінь і навичок володіння інтерактивними методами та комп'ютерними технологіями як ефективними формами для виховання нового підростаючого покоління  - патріотів вільної, незалежної України.

Категорія: Мої статті | Додав: valentina (14.01.2016)
Переглядів: 2567 | Рейтинг: 3.0/4
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar